|
Post by Jippu on Jun 17, 2024 16:42:44 GMT
Aikuisten yleisleiri 01. - 06.07.2024 Vaahterapolussa järjestetään heinäkuun ensimmäisellä viikolla aikuisten yleisleiri. Luvassa on niin koulukiemuroita, esteitä, maastoilua sekä yhteistä illanviettoa. Ikäraja tälle leirille on 18 vuotta ja jonkin verran ratsastuskokemusta tulee olla. Oman hevosen voi tuoda mukanaan lisähintaan (mielellään tamma tai ruuna), mutta ilmankin pärjää, sillä tallin hevoset ovat myös käytössä. Osallistuminen tähän alle viim. 30.6.2024 Mukaan mahtuu kahdeksan tyyppiä. Ilmottautumisen yhteydessä linkitä mielellään hahmosivut (jos sellaiset on) ja mikäli tuot oman hevosen, linkitä sekin. Jos et osallistu oman hevosen kanssa, toivo leirihoitsua Vaahterapolun tuntiratsujen joukosta! Tarkempi aikataulu/ohjelma jne. tulee lähempänä leiriä. Lauantaina 6.7. on ainakin leikkisät leirikisat. Paikalle saa tulla jo sunnuntaina (30.6.) jos tarve vaatii. OsallistujatJannica ( & Villa) Noeul ( & Piki) Santeri (& Åke) Lina (& Rossu) Katariina (& Leia) Kerttu (&Kiivi) Myy ( & Toru) - AIKATAULUTuntien hevosjaot näet täältä (kommentteja yms. tulee vähän myöhemmin)Maanantai 1.7. klo 12: tervetuliaiskahvit / majoittuminen leirimökkiin klo 14: kevyt humputtelutunti kentällä (leirihoitsulla/omalla hevosella) klo 16: ruokailu päärakennuksessa (lasagnettea, myös kasvisversiona) klo 18: maastolenkki tallin hevosilla maastolenkin jälkeen saa jäädä auttelemaan iltatallin teossa jos haluaa/jaksaa. Tallin hevoset yöpyvät laitumilla. klo 20:30: iltapalat ja -pesut päärakennuksessa, jonka jälkeen nukkumaan jos malttaa.
Tiistai 2.7. klo 8:30-10:30 aamupala taukohuoneessa klo 11: aamumaasto klo 13: ruokailu päärakennuksessa (nakkikeittoa, myös kasvisversiona), jonka jälkeen vapaata oleskelua/tallihommia klo 15: leikki/hölmöilytunti tallin hevosilla klo 17: ]ruokailu päärakennuksessa (Jerita pakotettu hakemaan lähipizzeriasta ruokaa kaikille tallin piikkiin, joten luvassa on toiveiden mukaisesti mitälie grillimättöä) klo 19: puomijumppa/kavalettitunti omilla hevosilla / leirihoitsuilla klo 20:30 iltapalat ja -pesut päärakennuksessa
Keskiviikko 3.7. klo 8:30-10 aamupala taukohuoneessa klo 11: koulutunti kentällä tallin hevosilla klo 13: ruokailu päärakennuksessa (perunoita sekä seivuokaa - kasvis härkäpapu-bolognaisea) klo 14: kimppakyydillä kauppaan ja vapaata oleskelua klo 17: ruokailu (nakkikeittoa / kasviskeittoa) klo 19: estetunti omilla hevosilla klo 20:30 iltapalaksi "terveellisesti" uuninpohjalettuja, makkaraa sun muuta grillikodassa
Torstai 4.7. klo 8:30-10 aamupala klo 11: maastoesteitä Jessen opastuksella tallin hevosilla (ei ole pakko hypätä jos ei uskalla/halua!) klo 13: ruokailu (broilerikiusausta) klo 15: yleistunti tallin hevosilla klo 17: ruokailu (porkkanasosekeittoa) klo 19: jos sää sallii, omien hevosten uittoreissu! klo 20:30 SAUNA lämmin ja iltapala tarjolla päärakennuksessa
Perjantai 5.7. klo 8:30-10 aamupala taukohuoneessa klo 11: hömpöttely/yleistunti omilla hevosilla ilman satulaa klo 13: ruokailu (liha/kasvislaatikkoa) klo 15: estetunti tallin hevosilla klo 17: ruokailu (tortilloja) klo 18: taluttelulenkki maastossa omien hevosten kanssa klo 20: grillikodassa taas makkaraa, lettuja, salaattia, juomia (alkoholia ja ei-alkoholia), sauna lämpeää illan kähmeessä myös. Halukkaat voivat lähteä vaikka paikalliseen istumaan iltaa puolen yön aikoihin, Jippu sponssaa taksin mikäli ei muuta kuskia löydy... Kenties naapurin Tuukka kuskaa, jonka kanssa Jipulla ehkä jotain sutinaa, mutta onko enää tämän illan jälkeen? Onko joku leiriläinen iskenyt naapurin maajussin?
Lauantai 6.7. klo 11: HERÄTYS! Viimeistään... Aamupalaa ollut tarjolla päärakennuksessa jo silloin kasista asti, mutta jokainen tulee silloin kun haluaa/jaksaa. klo 12: Leirikisoihin valmistautumista! eli laittakaa pollet hienoiksi! klo 15: Leikkisät leirikisat (esteitä, koulukiemuroita, leikkitehtäviä jne. tarkemmat tiedot tulee myöhemmin) klo 17: leirikisojen tulosten ilmoittaminen, palkintojen jako sekä "viimeinen illallinen" tämän porukan kanssa. .... Leiri on ohi. Tarpeen vaatiessa saa jäädä vielä yhdeksi yöksi hevosineen.
LEIRIKISAT Ensimmäiseksi Jippu ilmoittaa, et satulat heitetään pois, niitä ei tässä kisassa tarvita. Jokainen ratsastaa vuorollaan: 1. Jannica 2. Noeul 3. Santeri 4. Lina 5. Katariina 6. Kerttu 7. Myy
Rata menee seuraavasti: 1. Jippu antaa viiden litran vesikannun ratsastajalle ja tämän ratsastaa (askellaji vapaa) 5 puomin rata, pujotella neljä törppöä, kääntyä kentän päädyssä ympäri ja tulla rata uudelleen. 2. Vesikannun luovutettuaan ratsukko lähtee keskihalkaisijaa pitkin harjoitusravissa, keskellä pysähdys, voltti vasemmalle ja ravia taas eteenpäin. Ennen päätyä hidastus käyntiin ja käännös ympäri. Sitten taas takaisin päin, pysähdys keskellä sekä voltti oikealle. 3. Toisella pitkällä sivulla on muutama hassu este (n. 40cm korkeintaan). Ne pitäisi tyylipuhtaasti ylittää (ravissa tai laukassa), napata kentän nurkassa oleva pehmoleluaasi kantoon ja ratsastaa takaisin lähtöpisteelle.
Arvostelu: Ykköstehtävällä aika sekä jäljelle jäänyt vesimäärä ratkaisee. "Koulutehtävässä" katsotaan että hevonen pysähtyy varmasti tasajalkaisesti ja voltit on voltteja eikä mitään kananmunia. Esteillä niin aika kuin estekisojen määrittelemät virhepisteet ratkaisevat. Tuomarin lahjominen on myös sallittua (ehkä siksi Noeul kruunattiin voittajaksi, sillä jotkut epäilevät hänen antaneen helteestä kärsivälle Jipulle oman limukkapullonsa extrapisteiden toivossa)
Tarinointi-ideoita
- Paras leirimuisto lapsuudesta tai vaikkapa tästä leiristä.
- Mielipiteesi tallin omista hevosista: oliko joku tosi hauska/ärsyttävä/kamala/ihana?
- Iltasekoiluja. Eihän ne aikuiset ihmiset tietenkään kikattele pitkälle aamuyöhön kuin mitkäkin teinit... Vai kikatteleeko sittenkin? Oliko yliväsymystä havaittavissa leirimökissä iltaisin vai löivätkö useimmat kiltisti päänsä tyynyyn kun sen aika oli?
- Maastoesteillä kaatosade yllättää.
- Uittoreissun plussat ja miinukset. Keli sentään helli, ei ollut liian kuuma ja tuulenvirekin piti öttiäiset pois iholta.
- Jippu suutahtaa. Miksi? Sinulle vai jollekin muulle?
- Åke ja Leia ottavat omaa lomaa leiriltä ja lähtevät keskiviikkoiltana omille teilleen. Minne parivaljakko säntää ja kuka huomaa karkureissun? Onko Åken kengät tallella?!
- Perjantain talutuslenkillä on mukana myös Abby sekä tämän varsa Tjahas. Iskeekö varsakuume (vai orivarsa hampaansa sinun takalistoon)?
- Ei ole maanantaiaamuna krapulaa ja vapinaa, mutta tuleeko lauantaiaamuna tuijoteltua vessan seiniä? Menikö eiliset bileet osaltasi liian pitkäksi vai osasitko juhlia maltilla
|
|
|
Post by Jannica on Jun 17, 2024 18:49:56 GMT
|
|
|
Post by Oresama on Jun 18, 2024 13:34:49 GMT
|
|
|
Post by Jippu on Jun 21, 2024 17:31:28 GMT
Ehdottomasti saa tuoda toisenkin hahmon! Yritän tässä juhannusviikonloppuna suunnitella tarkempaa aikataulua sun muita.
|
|
|
Post by santeri on Jun 22, 2024 19:15:56 GMT
Santeri ja Åke mukana! Santeri voisi ratsastaa mielellään myös tallin hevosia
|
|
|
Post by Lina on Jun 23, 2024 13:00:56 GMT
|
|
|
Post by Kata on Jun 26, 2024 20:57:31 GMT
Katariina Havia (https://rajaseutu.freeforums.net/thread/64/katariinan-kaappi) Leia poneineen (https://kelme.altervista.org/y/leia.html) mukaan
|
|
|
Post by Jippu on Jun 28, 2024 14:08:46 GMT
Katariinan hahmoesittely ei näy (ilmeisesti pitäisi olla rekisteröitynyt kys. foorumille?) mutta mukana joka tapauksessa! // Ja kun otti silmän käteen niin sieltähän "tarvittavat" tiedot omistajastakin löytyy hepan sivuilta.
|
|
|
Post by Kerttu S. on Jun 29, 2024 4:29:47 GMT
Kerttukin osallistuu! Hevosella ei väliä, Kiivi kuitenkin kiehtoo jollain tapaa
|
|
|
Post by Myy on Jun 30, 2024 20:56:12 GMT
Myy Vaarantaus (https://docs.google.com/document/d/1--qJ-iLYGyBe2co7W3Kb5hDb103k2_KPVzCGZcvN7c4/edit) ja Toru (https://kelme.altervista.org/y/toru.html) mukaan
|
|
|
Post by Jippu on Jul 4, 2024 6:22:33 GMT
Hevosjaot on nyt tehty! Kommentteja/kuvia tunneista sun muista yritän ehtiä jossain välissä tekemään. Vierailevat tähdet voivat halutessaan rekisteröityä foorumille jolloin voitte mm. muokata viestejänne mikäli tarve vaatii ja vaikka sopia yksityisviestien välityksellä muiden leiriläisten kesken jotain juonittelua.
|
|
noeul
Uusi tyyppi
|
Post by noeul on Jul 4, 2024 18:07:48 GMT
Maanantai 1 Kulttuurikokemus alkaa
Olavilla taisi olla jokin telepaattinen yhteys minuun, universumiin tai molempiin. Olin juuri edeltävänä iltana ajatellut kaipaavani jotain rentoutumista hevosten kanssa, jotain Equadorin kanssa puuhastelua vähemmän vastuullista puuhaa. Olin miettinyt Riitan ratsastuskoululle menemistä, sillä siellähän tyttöystäväni Eirakin otti välillä ratsastustunteja, ja toisaalta pyöritellyt ajatusta pikku lomasta vaikka sitten kokonaan ilman hevosia.
"Poika! Noeul!" Olavi oli pysäyttänyt minut, kun olin ollut viemässä Equadoria pois aamupäivän harjoituksista. "Saat ihan reippaasti sanoa ei, mutta mulla olisi yksi mielenkiintoinen tamma sulle. Tai oikeastaan se on Miikan tällä hetkellä." "Valmentautumiseen?" olin kysynyt nöyränä. Töissähän minä Olavilla olin, niin kuin Miika Rossikin, vaikka Olavi oli paljon muutakin kuin Equadorin omistaja. Hän oli mentorini, jopa ystäväni, tavallaan isähahmoni tässä maassa. "Ei ei! Ajattelin jotain rennompaa. Piki on Miikallekin vielä uusi. Se vaikuttaa kivalta tytöltä, mutta mä haluaisin tietää, miten se toimii erilaisissa tilanteissa. Sillä pojalla on nyt kaikkea kauheasti, ja olis hyvä kokeilla Pikillä kaikkea, että löytää sille sopivan omistajan kun se on valmis myyntiin."
Niin tutustuin Pikiin. Se ei muuttanut meille, tai siis Hopiavuoren hevostallille, jossa Equador asui. Onneksi Olavin luo ajoi parissakymmenessä minuutissa. Sain vapaat kädet suunnitella tekemisiämme, ja aikamme erilaisia maastoja tutkittuamme halusin taas muutosta. Kysyin, saanko lähteä kesäleirille. Se olisi hieno kokemus. Taatusti suomalaiset kesäleirit olisivat erilaisia kuin kotona, ja eihän kotona järjestettykään leirejä kuin pikkulapsille. Olavi käski kysymään Miikalta, ja Miika antoi saman tien luvan. Ainoa huoleni koski kielitaitoani. Olavi oli kuitenkin vakuuttanut monta kertaa, että pärjäisin kyllä. Kaiken lisäksi tekisi hyvää kehittää hevossanastoaan. Olavi valmensi itse minua ja Equadoria englanniksi, koska arvosti tehokkuutta.
Niin minä löysin itseni kahvikuppi kädessä Vaahterapolun tuvasta. Näytti olevan sääntö eikä poikkeus, että suomalaiset joivat paljon kahvia. Usein. Ja järkyttävän kokoisista mukeista. Olin ajatellut, että jättiläismäiset Polle-mukit Hopiavuoren tuvassa olivat pelkkä poikkeus, mutta täällä pitelin vain hieman pienempää sinisensävyistä Muumipappa-mukia ja yritin seurata keskustelua niin hyvin kuin taisin. Siellä oli pelkkiä tyttöjä, tai siis nuoria naisia, ja joku Santeri. En tiennyt, olisiko meillä mitään yhteistä, mutta yritin kyyhöttää hänen seurassaan silti, sillä hän oli ainoa, joka ei ollut tyttö. Tytöt ovat kuitenkin lähtökohtaisesti pelottavampia. Onneksi kohta lähdettäisiin ratsastamaan ja saisin siinä kerätä voimiani, jotta pystyisin yrittämään keskustelemista paremmin ruoka-aikaan.
|
|
noeul
Uusi tyyppi
|
Post by noeul on Jul 10, 2024 10:07:16 GMT
Maanantai 2 Kiemuraura
Tuntui kuin olisin palannut kotiin -- no ainakin tavallaan. Leirillä ensimmäinen ratsastustuntini Pikin kanssa oli samanlainen, jollaisia minulla oli ollut kotona Suain kanssa. Jos oikein pitkälle mentiin, se oli itse asiassa sellainen, kuin ihan ensimmäiset tuntini Suain kanssa. Olin nimittäin yhtä pihalla siitä, mitä minulta haluttiin. Mikä mikäosakäännös? Mitäväistöä mistä mihin? Kukaan ei olisi uskonut, että vasta pari viikkoa aikaisemmin olin sijoittunut Equadorilla isoilla esteillä, jos olisi katsonut sitä tuntia.
Piki oli tietenkin vallan ihana, ja niin oli meille tunnin pitänyt Jippukin. Molemmat tekivät nimittäin juuri niin kuin halusin, kun vain osasin pyytää. Piki meni pohkeenväistöä ahkerasti ja lennokkaasti kulmasta kulmaan ja teki oppikirjamaisen takaosakäännöksenkin vihjeestä. Sellaiselle hevoselle se oli kovin helppoa. Tällaiselle ratsastajallekin se oli kovin helppoa, mutta olinkin tullut kehittämään tänne ihan toista taitoa, joka oli kaukana jäljessä siitä, mitä kenenkään toisen osallistujan ratsastustaito oli. Hain nimittäin hevossanastoa ja puheopetusta, ja sitä tarjosi Jippu.
"Kiemuraura", hän sanoi hyvin hitaasti ja selkeästi minulle ja osoitti toista pitkää sivua, kun oli ensin antanut paljon pidemmät ohjeet muille. Minulla ei ollut aavistustakaan sen sanan merkityksestä, mutta kun ensimmäinen meistä, Lina ja Rossu, menivät somaa kiemurauraa, käsitin. Silloin katsoin Jippua, joka tiesi jo parin toiston jälkeen, mitä halusin ja tarvitsin. "Kiemuraura", Jippu sanoi uudelleen. Minä toistin sen niin hyvin kuin taisin, mutta vitsi mitä kiinaa se kuulosti olevan. "K i e m u r a", Jippu sanoi vielä hitaammin ja teki aaltoliikettä käsillää, ja osoitti sitten kaviouraa, "ura". Opin lopulta kolme uutta sanaa yhden hinnalla ja aloin aavistella lisäksi asiaa, jonka opin vasta vuosia myöhemmin kieliopettajan johdolla: miten suomen kielen yhdyssanat toimivat, kun tavallisetsanat loppuivat kesken.
Arkisempi keskustelu ilman erikoissanastoa oli helpompaa. Muutkin olivat hoksanneet heti käyttää kovin yksinkertaisia sanoja ja lyhyitä lauseita.
"Se on tosi hieno", Jannica-niminen sanoi ja osoitti Pikiä, kun ratsastin turvavälin päässä hänen ja hänen ruunikkonsa takana. "Kiitos! Se on Piki", kerroin ennen kuin osoitin hänen hevostaan. "Kuka se on?" "Tää on Villa. Melkein kakskyt vee." "Mitä?" "Villa on melkein kaksikymmentä vuotta." "Ai! Piki varmaan ei vielä kymmenen."
Pikiä ei haitannut, vaikka keskityin parhaani mukaan juttelemiseen silloin, kun sen ei pitänyt varsinaisesti suorittaa mitään erityistä hyväkseni. Se oli niitä hevosia, jotka matkustelivat reippaassa käynnissä kaviouralla ihan kulmiin asti. Olisin voinut ottaa sen vaikka omakseni, jos olisin saanut sellaisen hevosen. Olisimme olleet Noeul ja Piki, seikkailijat, jotka menivät yhdessä urheina jopa suomenkielisille hevosleireille. Piki tuntui sellaiselta hevoselta, jonka käsiin, tai siis kavioihin, tai siis oikeastaan selkään, olisin voinut luottaa lopulta elämäni, kunhan olisin tutustunut siihen kunnolla. Se oli niin kuin Suai, mutta yhtä musta kuin Suai valkoinen, ja sitä ajatellessani volttien harjoittelu sujui syvän koti-ikävän syövereissä.
|
|
noeul
Uusi tyyppi
|
Post by noeul on Jul 10, 2024 10:31:11 GMT
Maanantai 3 Maisa
"Ja Noeul Maisalla!" Jippu päätti maastolenkin hevosten jakamisen.
Moni muu näytti tyytyväiseltä. He olivat niitä, joille Vaahterapolun hevoset olivat ennalta tuttuja. Minä en osannut olla tyytyväinen. Olin nähnyt hevoset ulkona, osan leirin tunneillakin, mutta en tiennyt yhdenkään nimeä. Salaa toivoin, että Maisa olisi vaikka se Pikin näköinen tamma, tai se tupsujalkainen -- tai hei, se jännän näköinen päistärikkö! Vaikka tiesin ratsuni nimen, seurasin muita kohti yllätystä ja ihmettelin, miksi he vilkuilivat minua virnuillen. Taisin pyyhkiä vaivihkaa kasvojanikin: aivan niin kuin minulla olisi ollut suklaata pitkin poskia.
"Tää on Maisa", esitteli se Santeri, jolle olin aiemmin puhunut, oikean karsinan kohdalla, ja hymyili viekkaasti
Kurkistin oikeaan karsinaan. Samalla hetkellä aloin nauraa niin kovasti, että oli käännettävä selkä karsinalle ja varsinkin hevoselle, ettei se olisi säikähtänyt minua, reppana. Se Santeri nauroi myös, ja lopulta kaikki. Piti koota itseään tovi jos toinenkin, jotta sain kunnolla henkeä ja puhuttua.
"Oi voi, jaksaakohan hän kantaa mua?" kysyin lähinnä Katariinalta, Kertulta ja Santerilta, jotka tuntuivat tuntevan hevoset toisin kuin minä. "Vai onko se vitsi?" "Onhan se pieni", Katariina sanoi poskiaan pyyhkien ja katsellen satakahdeksaakymmentä senttiä hipovaa minua päästä varpaisiin ja varpaista takaisin päähän, ja alkoi sitten nauraa uudelleen. "Sä oot aika ohkainen ja se on semmonen rauhallinen maasto", Kerttu lohdutti suupielet nykien. Katsoin Santeria, jolle olin puhunut eniten tämän ensimmäisen leiripäivän aikana. "Kerttu sanoi, että sä olet aika laiha", Santeri sanoi ja näytti sormillaan, kuinka peukalo ja etusormi olivat lähellä toisiaan, "ja kevyt", hän jatkoi nostellen samalla kädellään tyhjää ilmaa ylöspäin, "ja me mennään tosi hiljaa." "Selvä, sanoin, mutta tyrskähdin vielä pari kertaa ennen kuin muut hajaantuivat omien ratsujensa luo.
"Voi sua Maisa-raukkaa", sanoin pienen pienelle hevoselleni ihan omalla kielelläni. "Sä oot pienin hevonen, jonka mä oon koskaan nähnyt mun elämässä. Tai no näin mä kerran semmosen shetlanninponin, mutta se oli eläintarhassa ja aika kaukana, niin sitä ei lasketa. Söpö oot -- mutta hei, mä käyn kysymässä ootkohan sä ajo-opetettu. Mä en millään haluaisi rikkoa noin suloisen likan selkärankaa."
|
|
|
Post by Jippu on Jul 21, 2024 6:08:55 GMT
Noeul ja Piki valmiina ilmansatulaa-tunnille
|
|